Här kan du lära dig mer om kinesiologitejp!

Kinesiotejpen hjälper kroppens naturliga läkning genom att främja flöden genom ömma och inflammerade muskler. Genom tejpens unika fäststruktur och stretch kan du anoassa söttet du tejpar för att kunna tejpa nästan var som helst på kroppen. Det kan vara lite lurigt att få till det dem första gångerna men använd video som guide och följ våra enkla tips så kommer du snabbt lära dig!

Kan vi hjälpa dig med något?

Saknar du något, behöver mer hjälp eller information? Tveka inte att höra av dig till oss!

Knappen tar dig direkt till vår Facebooksida, där du kan ta kontakt för snabba svar. 

Hur du tejpar kinesiotejp

1

Mät ut din tejpbit, normalt ca 2/3 av längden du tänkt tejpa.

2

Runda av ändarna och skapa ankare. Spraya området med förtejp klisterspray om det finns behov.

3

Fäst tejpens ankare stretcha ut och tejpa muskeln och fäst sedan ankaret i anda änden utan stretch. 

4

Aktivera limmet genom att gnugga över tejpen. 
Nu kan tejpen sitta i upp till 5 dagar, efter behov. 

Instruktionsvideor 

Längre ner hittar du videolänkar för vanliga tejpningar. Du kan hitta MASSOR med tejpinstruktioner på nätet. Lättast är att använda Google sök och söka efter "din åkomma + kinesiologitejp". Förstår du engelska så finns en hel värld av videos. Då söker du på "kinesiology tape"

Notera att alla källor inte nödvändigtvis visar d3Tape eller är filmade av d3Tape. Vi äger alltså inte rättigheterna till dessa, utan delar dem för ett lärande syfte! Skillnaden mellan olika tejper kan till exempel vara hur mjuka de är, elasticitet, paketering m.m. 

Om du är redo att köpa tejp, klicka dig direkt in i vår shop www.strapaid.se!

KNÄTEJPNINGAR

Instruktioner på svenska
2 tejpningar av knä

Den första; en enkel knätejpning för generell knäsmärta och artros.
Den andra; för så kallat "Hopparknä" och schlatter. 

"Y"-tejpning för knä

En enkel lite nättare knätejpning för att stödja ditt knä under och efter aktivitet. 

Knätejpning: Tejpa instabilitet

Om du har problem med instabilitet i knäleden och kinesiologitejp inte räcker till kan du prova den här tejpningen för att ge stabilitet och stärka leden. Det finns även andra alternativ för att stärka upp tejpningar med en lager på lager effekt. Hör av dig så kan vi hjälpa dig!

Här används Rigid Strapping Tejp i kombination med EAB Light Rip ("Den där rugbytejpen")



ARMBÅGSTEJPNING

Tennisarmbåge

Här används D3Tape Kinesiologitejp för att tejpa tennisarmbåge.


Problem med axeln istället? Följ länken för en axeltejpning.

Kinesiologitejp är inte en quick-fix och läker inte dina problem eller skador. Däremot så hjälper tejpen din kropps naturliga läkningsförmåga att fungera bättre och lättare "komma åt" inflammationen eller svullnaden. Genom att blod och lymf-flödet i muskeln ökar minskar trycket på leder och därför minskar smärtsignalerna till hjärnan och muskeln slappnar av. Det tillåter dig att fortsätta göra dem aktiviteter du tycker om att göra!

Tejpning av fötter

Kinesiologitejpning av Hälsena och Vadmuskel

Här ser du en enkel tejpning av din akilleshäl. Tejpningen hjälper dessutom att avlasta en spänd eller överansträngd vadmuskel.

Tejpa Hälsporren med Kinesiologitejp

Har du problem med hälen eller har hälsporre kan du tejpa så här som John Gibbons visar.

Fler tutorials/instruktioner från d3Tape

Följ länken för att hitta fler videoinstruktioner från d3Tape hur du kan tejpa mer! Lår, Ryggsmärtor m.fl

Tack för att du hittat hit! 

Hör av dig om du har frågor, vill ha tejp till ett lag eller helt enkelt vill veta mer om d3Tape. 

Glöm inte följa oss på sociala medier!
@d3TapeSweden